2. díl seriálu o potřebách: Jak se tvoří vztah k potřebám
- Markéta Valtrová
- 28. 8. 2023
- Minut čtení: 3
Aktualizováno: 31. 10. 2023
Vztah k potřebám se tvoří již v rodině
Je dobré si uvědomit, že mnoho let jsou naše potřeby syceny skrze péči rodičů a blízkého okolí. Je to právě rodina (příp. prostředí, ve kterém jsme vyrůstali), která z velké míry ovlivňuje, jak budeme či nebudeme v kontaktu se svými potřebami a jaký k nim budeme mít vztah i v dospělém životě.
Malinké děti svůj aktuální stav nasycení/nenasycení potřeb ukazují ve svých emočních projevech autenticky a bez sebekontroly.
Když jsou nasycené, pak jsou spokojené, klidné, radostné. Když zažívají frustraci, pak to projevují nejčastěji pláčem, smutkem, rozmrzelostí, neklidem apod.
V raném věku nemají miminka ještě vyvinutou frustrační toleranci ani zralou emoční seberegulaci. V tomto období pečující osoba koreguluje děťátko tím, jak sama prožívá a reguluje své emoce a skrze sycení jeho potřeb.

Dítě je v prvních letech života na péči od okolí plně závislé (tzn. jinak by nepřežilo) a pečující osoba je zdrojem naplňování jeho potřeb (maminky a tatínci mi dají jistě za pravdu) a také mu pomáhá zpracovávat jeho emoce. Nervová soustava děťátka se rapidně vyvíjí a zraje. Rozvoj emoční seberegulace je komplexní proces, který započne v novorozeneckém věku a vyvíjí se po celé dětství až do dospělosti. Nicméně velký skok v emoční zralosti děti dosahují v předškolním věku.
Děťátko postupně směřuje ke zdravé nezávislosti - k tomu, že své emoce začne regulovat samo a dokáže se o své potřeby postarat (to je ale celkem dlouhá cesta, přičemž zásadními milníky jsou začátek chůze a řeči). Tak, jak se vyvíjí, se postupně zvyšuje i jeho frustrační tolerance (když je ale frustrace zažívána v raném věku a je jí příliš, má to negativní dopad na dítě, které si z dětství neodnese pocit: "jsem tady a je o mě postaráno", "nemusím se snažit a je to dobré" a nevytvoří si základní přesvědčení o tom, že může důvěřovat a zdravě přijímat. Tento proces je jeden z největších úkolů dětství.
A jak to vypadá, když se to povede?
věříme, že máme právo na své potřeby,
jsme v dobrém kontaktu se svými potřebami a umíme je vnímat,
dokážeme je pojmenovat,
a postarat se o to, aby mé potřeby byly nasycené.
Jaký vztah k emocím a potřebám měla vaše rodina? Cítili jste v dětství, že jsou vaše potřeby zpravidla nasycené? A nebo jste zažívali spíše frustraci a pocit, že nemáte právo na své potřeby?
Potřeby a emoce
Jak souvisí potřeby s našim emočním prožíváním? Když máme své potřeby dostatečně naplněné, cítíme se se sebou i druhými v souladu a spokojeně. Pokud své potřeby nemáme naplněné, pak cítíme frustraci a přichází negativní emoce – nejčastěji hněv, smutek, bezmoc apod.
Jsou to právě emoce, které nám signalizují, že někde zažíváme (ne)naplnění svých potřeb.
Co nám mohou ukazovat naše emoce?
Strach nás upozorňuje na ohrožující situaci, může v nás vyvolat obranu úniku, ale taky se může objevovat v nových a neznámých situacích, které jsou pro nás mimo naši komfortní zónu.
Naopak hněv poukazuje na to, že někdo nebo něco překračuje naše hranice. Energie hněvu nám může pomoci vyjádřit asertivně naše NE a prosadit sebe a své potřeby.
Smutek nám ukazuje místa, která jsou pro nás bolestivá či zranitelná a co vyžaduje naši laskavou pozornost a péči.
Radost rozsvěcuje naše nitro a doprovází činnosti a vztahy, které nás baví a naplňují. Radost vyvěrá ze všeho, co nám dělá dobře a co nám vykouzlí úsměv na tváři.
Jak nasloucháte řeči svých emocí? Co vám ukazují?
Zdroje:
teorie z psychoterapeutického výcviku v biosyntéze
foto z free fotobanky Unsplash
留言